Produkcia: Taliansko/Francúzsko,
1960
Réžia: Federico
Fellini
Kamera: Otello
Martelli
Scenár:
Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli, Brunello Rondi
Hudba: Nino
Rota
Hrajú: Marcello
Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Lex Baxter, Nadia Gray, Yvonne
Furneaux, Ida Galli, Riccardo Garrone, Alain Cuny, Magali Noël, Annibale
Ninchi, Jacques Sernas, Adriano Celentano, Alfredo Rizzo, Italo Zingarelli...
Dĺžka: 167 minút
Prístupnosť: od 15 rokov
Dĺžka: 167 minút
Prístupnosť: od 15 rokov
Príbeh
mladého novinára Marcella (majstrovsky stvárnený
Marcellom Mastroiannim), ktorého rozjímavosťou pre plytké účely a náplňou života
sú tak prostými šľachteniami intelektu
ničoty a uzavretia sa do sladkého sveta, až z toho postupom času
mrazí po chrbte. V najproduktívnejšom veku šliapať takýmto spôsobom na
vrchol extázy, to berie dych. Lenže každý si pod tým predstavuje niečo úplne
iné. Tak ako v prípade Marcella, je to zrejme niečo na spôsob lapania sa
za internacionálnou blonďavou kráskou spoločenskej smotánky v slávnej
Fontáne Di Trevi...
Chvíľky tak príjemné, vzrušujúce, uvádzané na
miestach s výsostným značením centra diania všetkého podstatného
a vlastne absolútne nepodstatného sú akousi zrkadlovou ilúziou toho
pozlátka, ktorý život alá dolce vita ponúka. Pokiaľ si to teda nejako viete vo
vlastnom živote zariadiť, určiť dáke zmysluplné priority a regulovať onú
potenciálnu biedu duševného utláčania, ktorú vám v ešte rozoznania hodnom čase
našepká, že je zle – ostávate sám sebou. Keď nenašepká, tak máte smolu. Je to
ako s alkoholom. Po prekročení určitých dávok a nerozoznaniu onej zdravej
miery, padáte tŕnistou cestou morálnej
trosky a striasť to zo seba je desaťkrát ťažšie, ako do toho vstúpiť.
Dolce vita Federica Felliniho patrí v mnohých oblastiach umeleckého,
kultúrneho a spoločenského života k skutočným existenciálnym skvostom
a najhodnotnejším autorským počinom dejinách kinematografie. Nezmazateľne
a po dlhé desaťročia.
Čo
sa týka obsahovej syntézy, je členitá viacerými zmenami prostredia talianskeho
veľkomesta, čím sme konfrontovaný s realistickou bezprostrednosťou nočných
ulíc, kedy deti a starci spia, rodiny oddychujú a intelektuáli pracujú.
Naproti Fellinimu vari najduchaplnejšie prázdnemu 8 ½, Dolce vita (po slovensky Sladký život) je
dĺžkovo ešte ťaživejší, možno menej uzavretý a predstavivosť hlavnej
postavy je do bodky utesnená. Ako prach pod pieskom. Pojednáva svetom paparazzi, čím sa aj tento
moderný pojem dostal do bežnej komunikačnej reči. A práve onen spomínaný
svet, hoci je z hľadiska životnej perspektívy vskutku hrozný, vytvára
akýsi príťažlivý pocit lacného vzruchu. Treba podotknúť, že prevažnej väčšine divákov
to takto surovo zakoktejlované v rozplývavo otrávenom pudingu, ako bol v
Dolce vita odprezentovaný, miluje.
Obrovskou
výhodou tohto diela sú všakovako nepredvídateľné trýznenia dejovej štruktúry,
kedy skutočne nevieme, akou cestou nás vedie, ale vieme, že je beznádejná. A hoci by sme radi
Marcellovi pomohli (ako to dievčatko na pláži, alebo jeho známy, ktorý mu
deduktívne a citlivo vsugeroval umenie ako vykúpenie sa cestou z utópie
bulvárneho požierača), nejde to. Tie morálne korene sú tak nehybné, neoprášené,
statické a pripečené, že hocijaké podprahové zábavky sa skrátka vždycky
dopátrajú k jednoduchším odpovediam na to, čo ďalej. V tomto prípade je
dobojované. Nepodarí sa to znovu tomu dievčatku s pohľadom anjela ani
v závere, kedy je Mastroianniho postava konfrontovaná s dvoma svetmi,
ale krok, ktorým by z toho jedného presedlal na ten druhý je sprevádzaný
akýmsi bludiskom strachu, strachom zo skutočného rozpoznania samého seba.
A to je predsa nepredstaviteľné...
10/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára