Produkcia: USA, Veľká Británia, 2014
Réžia: Christopher Nolan
Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, William Devane, Michael Caine, Wes Bentley, Jessica Chastain, Casey Affleck, John Lithgbow, Ellen Burstyn, Elyes Gabel, Mackenzie Foy, Topher Grace, Matt Damon
Dĺžka: 169 minút
Prístupnosť: od 12 rokov
Christopher
Nolan už dávno nie je neznáme meno a v súčasnosti sa vyslovuje jedným dychom
spolu s Quentinom Tarantinom, J.J. Abramsom, Zackom Snyderom či dokonca "klasikmi"
moderného Hollywoodu, ako je Steven Spielberg. Napriek svojej hviezdnej
reputácii a statusu záruky kvality v sfére komerčného filmu si udržiava výsady
auteura. Jeho filmy spája čitateľný rukopis v podobe temného realizmu jeho
fikčných svetov a motívu manipulácie a dezinformácie, ktorý nezriedka
prechádza až do viac či menej sofistikovanej enigmatickej hry s divákom.
Zároveň ho sprevádza povesť spiatočníka, či lepšie tradicionalistu - pred
digitálnou kamerou uprednostňuje "klasických" 35mm, odmieta tzv. green
screen a snaží sa čo najviac obmedziť použitie špeciálnych efektov. A tento
prístup zachováva aj v prípade tak veľkého a ambiciózneho projektu, ako je
sci-fi Interstellar.
Námet
filmu je prostý a v istom zmysle dáva poznať, že jeho realizáciu plánoval
pôvodne samotný Spielberg, ktorý si naň najal Christopherovho mladšieho brata
Jonathana Nolana. Príbeh o bývalom inžinierovi a otcovi, ktorý opustí svoju
rodinu, aby sa pokúsil spasiť ľudské pokolenie, po Spielbergovom odchode
prevzal Christopher a pretvoril ho do podoby v mnohom príbuznej, ale predsa
odlišnej od svojej doterajšej tvorby. Nolanova vízia blízkej budúcnosti nie je
lichotivá. Jeho pochmúrny, šedivý svet len zriedkavo presvetlia jasnejšie lúče.
Niekdajšia Zem už neexistuje. Stará infraštruktúra krajiny sa rozpadla a ťažko
udržiavanými zvyškami toho, čo sa nazývalo Amerikou, zmietajú prašné búrky a
potravinová kríza. Sociálny systém nefunguje a situácia je kritická. Z výkvetu
civilizácie sa stal nový tretí svet. Ľudstvo je na pokraji vyhynutia, ale z
prachu a popola spálenej kukurice povstáva posledná nádej na záchranu. Nádej,
spočívajúca na pleciach Coopera, bývalého pracovníka NASA, vdovca a otca dvoch
detí, ktorý sa v tomto svete pokúša zachrániť rodinu, jednu z posledných
hodnôt, ktorá ešte má zmysel. Je to však pravda, alebo si to len nahovára?
Nolan
čerpá z mnohých zdrojov - námatkou Kubrick, Spielberg či Tarkovskij - a
otvorene sa k nim priznáva. Sami o sebe sú však len fragmentmi, ktoré potrebujú
pevnú ruku režiséra, aby ich spojila do čohosi väčšieho. Jednotlivé motívy ako
rodina, hospodárska situácia, sociálny systém, blízky zánik, pokrok, túžba objavovať,
vlastná pominuteľnosť a ďalšie sa spájajú do komplexného celku, ktorý nachádza
prekvapivú krehkú rovnováhu medzi hlboko intímnym a ohromujúco megalomanským
podaním. Zachádza prekvapivo ďaleko v psychológii charakterov i nekonečnosti
vesmíru. Hnacím motorom filmu je na jednej strane motivácia, signál, ktorý
postavy privádza na ich cestu. Musia čeliť rozhodnutiam, odhaleniam a
situáciám, prevracajúcim ich hodnoty a podriaďujúcim ich ťažkej skúške. Zároveň
ich však stavajú do pozície "smrteľných bohov", ktorí majú v rukách
osudy miliárd. I v tejto pozícii, keď sa na plátne odvíjajú impozantné obrazy,
dokáže film udržiavať jemné nite vzťahov medzi členmi posádky i rodinnými
príslušníkmi na Zemi a obratne s nimi pracovať až do poslednej chvíle.
Zo
žánru science-fiction si berie ako stavebný kameň vedu. Konzultácie tých najmenších
detailov s teoretickým fyzikom Kipom Thornom ústia v komplikované pojatie
konceptu červých dier, gravitácie, časopriestorových dimenzií a teórie
relativity v dialógoch, i aplikované na dej. Preto, aby bol divák schopný
sústrediť sa na komplexný dej, ustupuje Nolan zo svojej záludnosti a v
kruciálnych momentoch preferuje doslovnosť, ktorá sa stáva jedným z hlavných
pilierov pochopiteľnosti. To neznamená, že rezignuje na mystérium, ale
sústreďuje sa na ostatné zásadné zložky, teda postavy, vzťahy, rozvoj
gradujúcich motívov, ktoré sa vracajú s omnoho väčšou silou a dlhé majstrovské
scény, ktoré necháva pomaly a sugestívne doznievať.
V
neposlednom rade je to však audiovizuálna stránka. Ponúka len absolútne minimum
wow-efektov a tak nesplošťuje dejovú zložku, ale je s ňou zladená a dokáže
ohromiť svojou jednoduchosťou a premyslenosťou; dizajnom techniky i prevedením
scén. Netradičným a prakticky nepredvídateľným využitím diegetickej a non-diegetickej
hudby (Zimmer bol tentoraz nútený pracovať "naslepo" a tvoriť hudbu
bez znalosti deja, ktorý sa bude v tej chvíli odohrávať. O to potešujúci je
jeho návrat k zvukovým experimentom, pripomínajúcim ťukanie ceruziek v Temnom rytierovi) dosahuje striedavo
atmosférických a naopak, absolútne oddramatizovaných momentov, ktoré splývajú
so sterilitou filmu v jednoliate vákuum hyperrealistického vesmíru. Vytvárajú
tak miesto, v ktorom je možné vidieť či dokonca cítiť pôsobiace gravitačné a
fyzické sily. Zároveň je tým zdôraznené, že nesledujeme akčný film; medzi
najnapínavejšie momenty patria dlhé sekundy, počas ktorých sa členovia posádky
snažia napojiť na vesmírnu stanicu.
Vzniká
tak silný kontrast s emocionálne a fyzicky vypätými výkonmi hlavných
predstaviteľov, ktorým (neprekvapivo) dominuje skvelý Matthew MacConaughey.
Jeho pozemský protipól v podobe pôvabnej Jessicy Chastain vytvára silné puto a
nevšednú chémiu "na diaľku". Rovnako zásadný je pre film aj vzťah a
herecké pojatie postáv, ktoré stvárňujú Anne Hathaway, Nolanov už takmer
klasický spolupracovník Michael Caine a Matt Damon.
10/10
1 komentár:
Dej sa mi nezdal až tak náročným na pochopenie, jediné, čo som mal problém pochopiť bol spôsob akým, Coop vložil získané dáta do hodiniek, respektíve, ako tu dá využiť morzeovka.
Každopádne výborná recenzia. Dužinu filmu sa ti podarilo vykresliť naozaj skvele. :)
Zverejnenie komentára