Deň prvý
Sobota, 8.11.
V prvý deň medzinárodného filmového festivalu IFF Bratislava som mal možnosť dostať sa na 4 filmy, ktoré by som vám chcel v nasledujúcom texte priblížiť. Na úvod sa len stručne vyjadrím k samotnému festivalu. Nakoľko patrí IFF Bratislava medzi jeden z najväčších slovenských festivalov, cieliacich na filmových fanúšikov z celého sveta, môžem si v rámci mojej premiérovej účasti dovoliť menšie zrovnanie s ďalšími festivalmi, ktoré som mal možnosť navštíviť. Predne sú to ArtFilm Fest (ďalej len AFF) v Trenčianskych Tepliciach/ Trenčíne a potom Cinematik v Piešťanoch.
Oproti AFF má bratislavský festival výhodu rozloženia v jednom meste - a čo viac, všetky kiná a premietacie sály (ktorých je dohromady päť) sú od seba vzdialené takpovediac "na skok". Oproti Cinematiku má zasa tú výhodu, že trvá oproti jeho šiestim sedem, resp., ak započítame oficiálny ceremoniál spojený s premietaním otváracieho filmu, hneď osem dní (pričom populárna populárna štartujúca presne o polnoci v posledný deň trvá až do rána deviateho dňa). Navyše má prehľadne zostavený program s dostatočnými pauzami v jednotlivých premietacích sálach, ktorý zohľadňuje presuny, prestávky na jedlo či "nutné" odpočinkové pauzy bez toho, aby divákom ušlo niečo zásadné (i keď, samozrejme, nie je možné vidieť všetko). Dostatočne bohatý je aj sprievodný program v podobe prednášok, diskusií a kultúrnych podujatí pre návštevníkov, čo spolu s faktom, že sa odohráva v hlavnom meste, kde nikdy nie je núdza o zábavu, vytvára aj napriek absencii jednotného festivalového domu tú správnu príjemnú atmosféru.
Oproti AFF má bratislavský festival výhodu rozloženia v jednom meste - a čo viac, všetky kiná a premietacie sály (ktorých je dohromady päť) sú od seba vzdialené takpovediac "na skok". Oproti Cinematiku má zasa tú výhodu, že trvá oproti jeho šiestim sedem, resp., ak započítame oficiálny ceremoniál spojený s premietaním otváracieho filmu, hneď osem dní (pričom populárna populárna štartujúca presne o polnoci v posledný deň trvá až do rána deviateho dňa). Navyše má prehľadne zostavený program s dostatočnými pauzami v jednotlivých premietacích sálach, ktorý zohľadňuje presuny, prestávky na jedlo či "nutné" odpočinkové pauzy bez toho, aby divákom ušlo niečo zásadné (i keď, samozrejme, nie je možné vidieť všetko). Dostatočne bohatý je aj sprievodný program v podobe prednášok, diskusií a kultúrnych podujatí pre návštevníkov, čo spolu s faktom, že sa odohráva v hlavnom meste, kde nikdy nie je núdza o zábavu, vytvára aj napriek absencii jednotného festivalového domu tú správnu príjemnú atmosféru.
Prejdime však k samotným filmom, ktoré som mal možnosť počas prvého dňa vidieť - sú to Parazit, Zastav búšiace srdce, Dievčenská banda a Polnoc druhého dňa.
Parazit
Tretí celovečerný film poľského
výtvarníka Wilhelma Sasnala a jeho druhá filmová spolupráca s manželkou Annou
Sasnal (známou aj ako Anka) pokladá nepríjemné otázky na tému modernej rodiny.
Radí sa do skupiny filmov, ktoré dôsledne stierajú hranicu medzi dokumentom a
fikciou používaním podobných výrazových prostriedkov - minimalistická
observácia, naratívna vyprázdnenosť, minimum slov a snaha o dosiahnutie čo
najväčšej realistickosti zobrazovaného. Takýto film teda na komunikáciu používa
takmer výhradne obraz a autentickú zvukovú stopu, ale má však ešte jeden
nástroj, s ktorým môže pracovať - postavy. Film Parazit vyjadruje emblematickým pomalým krúžením kamery monotónny
cyklus života v industriálnom a urbánnom labyrinte. Je rozdelený na dve
pomyselné časti, ktoré sa sústredia na život jednej z dvoch hlavných postáv. V
prvej polovici filmu je ňou starec, žijúci v priemyselnom komplexe. Jeho dni
vypĺňajú všedné činnosti - prechádzky v meste a parku, príprava a konzumácia
jedál, a spánok. V druhej polovici je to mladá žena, podľa všetkého
nezamestnaná. V domácnosti, za ktorú zodpovedá sama, vykonáva typické ženské práce
- varí, žehlí a stará sa o dojča. Hovorené slovo zaznie vo filme len v dvoch
scénach z nemocnice a slúži na distribúciu nutných informácií - prvá v úvode
odhaľuje zdravotný stav starca, druhá zlú starostlivosť matky o dieťa. Hlavnou
otázkou snímky je, kto je onen titulný parazit.
Je ním neproduktívny a bezvýznamný starec, odsunutý na okraj spoločnosti? Alebo
dieťa, ktoré len "vysáva" svoju matku a je jej príťažou? Či snáď matka,
ktorá zanedbáva svoju rodinu a snaží sa ju vystrnadiť zo svojho života?
Naliehavosť filmárskej výpovede spôsobená prenikaním do intímneho priestoru
postáv na strane jednej a diváckeho odstupu spolu s emočným chladom na strane
druhej na mňa silne zapôsobila. Neúmyselná nedokonalosť technickej stránky
(rozostrený obraz, silne obrezaná kompozícia alebo dôležité časti záberu) akoby
dávala ešte väčší dôraz na nedokonalosť a nefunkčnosť ústrednej rodiny.
Hodnotenie: 85%
Zastav búšiace srdce
Tretí celovečerný film amerického
režiséra talianskeho pôvodu Roberta Minerviniho Zastav búšiace srdce (ktorý je zároveň záverečným dielom jeho texaskej
trilógie) sa Parazitovi v mnohom
podobá. Taktiež volí observačný modus rozprávania, pôsobivo pracuje s
distribúciou informácií a sústredí sa na objektivizmus. Odohráva sa v rurálnom
prostredí juhovýchodného Texasu, kde v odlúčení od zbytku civilizovaného sveta
nažíva početná komunita silne kresťansky založených farmárov a chovateľov
dobytka. V centre snímky, ktorú možno popísať ako veľmi netradičného zástupcu
žánru coming-of-age je dospievajúca Sara, ktorej rodina, zložená z rodičov a
jedenástich súrodencov, vlastní koziu farmu. Minervini sa nesústredí na jednu
tému, jeden postoj a jedno vyznenie. Podobne ako jeho zvláštny režijný štýl, "prelievajúci"
sa jednotlivými, zámerne nenadväzujúcimi scénami prechádza medzi oboma pólmi
znázornenej problematiky, ale nesmeruje k jednoznačnému rozsudku. Vplyv
náboženstva na život miestnych je relativizovaný a odráža vnútorný nepokoj a
duševnú prázdnotu hlavnej hrdinky. V jednu chvíľu je to mrazivá indoktrinácia
kresťanskými dogmami, ktoré Sare diskutujú, ako pristupovať k ľúbostným vzťahom,
alebo domácej výučbe. Viera však zastáva aj rolu nádeje a útechy, duševného
pohladenia, čohosi, na čo sa môžeme obrátiť aj v tých najhorších chvíľach.
Ideál harmonického splynutia človeka s prírodou a pohľad vidiečanov na
civilizovaný mestský život už je reprezentovaný vyhrotenejšie ako skreslený a
spôsobený prostou obmedzenosťou "detí prírody", ktoré rodné
prostredie nikdy neopustili a odmala je im sugerovaný rodičovský svetonázor.
Film maximálne ťaží z texaských reálií a typických znakov amerického vidieka
(napríklad držba zbraní, býčie rodeo či pravidelné farmárske trhy), ale svojou
zvláštnou atmosférou pripomína skôr európske artové filmy, na čom má zrejme
podiel i pôvod režiséra. Protikladnosť intimity (nadužívanie detailov tvárí a
neustála blízkosť hrdinky) a neosobnosti (z deja sa nedozvedáme takmer nič), motívov,
ktoré sa neustále menia a ich životnosť často nepresahuje jediný záber (ako
horiaci kríž, v ktorého prípade sa nedozvieme, kto je vinníkom, ani ako táto
udalosť ďalej ovplyvní postavy filmu) a nástojčivých otázok, ktoré film
vyvoláva, sťažujú sledovanie pre bežného diváka, no zároveň ponúkajú veľmi
atypický zážitok z pozorovania mikroskopického života v odlúčení od
civilizácie.
Hodnotenie: 80%
Dievčenská banda
Do tretice opäť tretí celovečerný
film francúzskej režisérky Céline Sciamma je skôr rutinnou sociálnou drámou o
dospievaní medzi múrmi parížskeho predmestia. Ako napovedá už samotný názov, Dievčenská banda pojednáva o skupine
dievčat, medzi ktoré sa dostáva šestnásťročná Marieme. Zámerom režisérky bolo v
tomto prípade zobraziť mladú príslušníčku černošskej komunity vo Francúzsku. Je
preto prekvapujúce, že práve ozvláštnenie v podobe výberu černošskej
protagonistky, ktoré v tejto oblasti francúzskeho filmu nie je celkom bežné,
zostáva absolútne nevyužité. Farba pleti, ako aj realita národnostnej menšiny a
emigrácie z rodnej krajiny nezohrávajú žiadnu rolu pre príbeh filmu. Ten sa
úzkostlivo drží v žánrových konvenciách a profiluje Marieme ako tragickú hrdinku,
ktorá zápasí s predstavou neperspektívneho života v múroch sídliska. Vizáž
spočiatku utiahnutého dievčaťa, ktoré sa bojí domov večer úplne samo, sa
radikálne mení pod vplyvom partie troch dievčat, ktoré ju medzi seba prijmú.
Začína sa obliekať aj správať ako ony a postupne preberá ich zvyky a pouličný
žargón. Dokonca si zmení meno na Vic. Jej okolie na nej začína pozorovať zmenu
a ona cíti, že konečne niekam patrí. Nemôžem režisérke zazlievať, že zvolila
pomerne prostú cestu, kedy striedavo ukazuje vážne i odľahčené momenty zo
života Marieme, keďže sa tým oblúkom vyhla prehnanej štylizácii (ako by bolo
napríklad neprimerané "zdrsenenie" Marieme i celého filmu). Problémom
je, že vo svete, ktorý patrí mužom a ženy preberajú mužské črty, aby do neho
lepšie zapadli, sú všetci okrem samotnej hrdinky len jednorozmernými čiernobielymi
postavičkami (ktoré sa dá ľahko rozlíšiť na dobré a zlé) a situácie, do ktorých
sa dostáva sú len neustále recyklovanými klišé, ktoré často trpia
predvídateľnosťou, a vo vtipnej striedavo polohe balansujú na hrane trápnosti.
Dojem absolútnej nevýraznosti a zameniteľnosti podporuje aj výber populárnych
songov, ktoré dotvárajú náladu scén. Výrazné ladenie do modrej, ktorá filmu
dominuje, pôsobí až príliš násilne a v závere je film na úkor samotnej témy
zbytočne naťahovaný.
Hodnotenie: 40%
Polnoc druhého dňa
Nový film hongkongského režiséra
Fruita Chana si nesie v kategórii celovečerných snímok už poradové číslo 16 a
na rozdiel od vyššie spomínaného filmu predvídateľnosťou rozhodne netrpí. Práve
naopak - žánrovo absolútne nezaraditeľný bizarný mix nesúci názov Polnoc druhého dňa vychádza z online románu
(ktorého autor sa prezentuje pod menom PIZZA) reflektuje širokú paletu
spoločenských tém týkajúcich sa života v súčasnom Hong Kongu. Základný námet
sleduje skupinu sedemnástich ľudí, ktorí hrou náhody nastúpia do rovnakého
minibusu a stanú sa svedkami zvláštnych udalostí. Keď vyjdú z tunela na ceste z
Mong Kok do Tai Po, zistia, že všetci ľudia záhadne zmizli a oni sú zrejme poslednými
obyvateľmi Hong Kongu. Film je výnimočný najmä v kontexte spoločenských zmien a
udalostí posledných rokov, ako aj výsadným postavením v hongkongskej, takmer
výlučne žánrovej kinematografii, voči ktorej sa vymedzuje parodickým
prevracaním motívov a až absurdnou neuchopiteľnosťou. Splieta v sebe prvky
hororu, thrilleru, komédie, drámy, mysteriózneho filmu, sci-fi a fantasy. V
priebehu deja, ktorý sa vyznačuje zdanlivou nahodilosťou scén a javov, s
ktorými sú hrdinovia konfrontovaní (a postupne eliminovaní), vyvstávajú odkazy
a priame referencie na aktuálne politické podnebie, hospodársku situáciu, jadernú haváriu vo
Fukušime, vplyv západných krajín, zahltenosť modernými technológiami a v neposlednom
rade poukaz na oblastný film, ktorý vykazuje progres takmer výlučne len v rámci
jedného žánru. Asi najdôležitejším je však splynutie motívu zmiznutia ľudí s
problematickou otázkou skutočnej tváre hongkongskej kultúry, ktorá akoby ani
neexistovala. Ilustruje to aj jedna scéna z radu tých, v ktorých sa Fruit Chan
znamenito pohráva s časovými líniami a flashbackmi - jedna z mužských postáv v
nej rozpráva o stretnutí so záhadným severokórejským agentom, ktorý mu prinesie
harddisk, údajne obsahujúci pravdu o krádeži základných kultúrnych artefaktov,
ktorú Čína vykonala na Severnej Kórei. V tomto rozhovore nie je nijak priamo
spomenutý Hong Kong, čím je naznačené splývanie hongkongskej a čínskej kultúry,
a nebezpečne otvára otázku identity národa. Film, sám o sebe veľmi kvalitný a
iste pozoruhodný počin, v našom podnebí trpí práve neznalosťou kontextu, čím sa
pre nezasväteného západného diváka stáva len nezmyselným gulášom, alebo, lepšie
povedané, onou povestnou tortou psíčka a mačičky. Dôležité však je, že ničím
takým v skutočnosti nie je; naopak, dokazuje akútnu potrebu vzdelávania v tejto
oblasti, alebo aspoň schopnosť vyčítať pozadie zo samotného filmu (v
skutočnosti to vôbec nie je tak ťažké, ako sa zdá). Domnievam sa preto, že by
sa k nám malo dostávať viac podobných filmov a verím, že sa snahám zostavovateľov
sekcií zameraných na kvalitatívne nadštandardnú exotickú tvorbu dostane väčšej
pozornosti.
Hodnotenie: 80%
Prvý deň je teda úspešne za mnou a musím povedať, že som (s výnimkou Dievčenskej bandy) potešený kvalitou videných filmov, náladou i počasím, ktoré sa po celý čas tvárilo, že bude pršať, no nestalo sa tak. Čas beží a ja bežím opäť na festival, aby som vám aj zajtra mohol priniesť ďalšiu várku čerstvých filmov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára