štvrtok, 20. februára 2014

Michael Kohlhaas

Produkcia: Francúzsko, Nemecko, 2013
Réžia: Arnaud des Pallières
Scenár: Arnaud des Pallières
Hrajú: Mads Mikkelsen, Mélusine Mayance, Delphine Chuillot, David Kross, Bruno Ganz, Denis Lavant, Roxane Duran, Sergio López
Dĺžka: 122 minút
Prístupnosť: od 15 rokov

     Nemecko, 16. storočie. Obchodník s koňmi Michael Kohlhaas sa vydáva na cestu s koňmi, ktoré kúpil v zahraničí. Cestou ho však zastaví správca a pýta po ňom mýto. Keďže Michael peniaze nemá, musí mu nechať dva kone a len tak môže prejsť. Keď sa po ne vráti, zisťuje, že sú výstavné kone následkom zaobchádzania zranené a vyhladované. Začne sa domáhať spravodlivosti, ale barón, ktorému zem patrí, zariadi stiahnutie žaloby. Michael preto rozpúta roľnícke povstanie a s armádou sa vzbúri proti šľachte.
     Snaha o inováciu sa v dnešnej dobe nevidí často, rovnako chuť pojať veci trochu inak. Po tejto stránke je treba režiséra a scenáristu v jednej osobe pochváliť za odvahu vzoprieť sa mainstreamovej produkcii a "ľúbivému" štýlu natáčania, teda filmov, ktoré sa nám snažia páčiť. Pallièrov Michael Kohlhaas je chladný a surový, má vynikajúcu stredovekú atmosféru, temný príbeh a obrovský potenciál ohromiť najmä festivalových a náročných divákov. Lenže tu nastáva problém - po ostatných stránkach už film taký úžasný nie je.
     Najväčším problémom je spracovanie príbehu a celkový feeling z filmu. Ten má totiž nesmierne pomalé tempo, až by sa dalo povedať, že sa väčšinu stopáže len vlečie k zrejmému koncu. Európsky nádych a francúzske koncepty v scenári cítiť, a to je práve to - v poslednej dobe sa k nám z krajiny galského kohúta dostáva priveľa slabších snímok, ktoré sú skôr nudné. A tak je to žiaľ aj s Michaelom Kohlhaasom. Mnohé scény prebiehajú prakticky bez slov, postavy pomaly prechádzajú z jedného miesta na druhé, a keď už majú niečo povedať, pôsobí to, akoby práve učinili najťažšie rozhodnutie svojho života, a repliky sa z nich súkajú príšerne ťažkopádne. Ťažkopádne je vďaka tomu rozprávaný aj celý príbeh - ak si niekto myslí, že sa dočká hutnej historickej sekanej, či ťažkej stredovekej drámy, bude sklamaný, po väčšinu času sa totiž na plátne, resp. obrazovke prakticky nič nedeje. Aby toho nebolo málo, Arnaud miestami pridáva zvláštne scény, ktorými sa snaží čosi povedať a docieliť, ale vonkoncom mi nie je jasné, čo, a sú tak čo tak jedine na obtiaž.
     A to je veľká škoda vzhľadom na to, že keď už im nadelil režisér tak ťažkú prácu, aspoň zopár hercov sa o dušu snažia vykresať z filmu niečo viac. Mikkelsen ako Michael Kohlhaas je štandardne vynikajúci, a skvelý, i keď len krátky, je výstup Denisa Lavanta v roli kňaza, ktorý sa pokúša zabrániť krviprelievaniu a prehovoriť Kohlhaasa, aby zložil zbrane. Bohužiaľ väčšina ostatných sa príliš nesnaží, a aj keby, scenár im nedovoľuje viac než len postávať na mieste, tváriť sa vážne, a občas prehodiť dve-tri slová. Vďaka tomu je tu slávny Bruno Ganz, predstaviteľ Adolfa Hitlera v Páde tretej ríše len nevýraznou figúrkou bez hlbšieho zmyslu a účelu.
     Filmu nepomáhajú ani výrazné herecké výkony, ani výborný námet a zasadenie, dokonca ani dobová atmosféra, vernosť látke a ďalšie pozitívne faktory. Francúzsky režisér Arnaud des Pallières sa rozhodol k historickej legende pristupovať iným spôsobom, než je divák zvyknutý - film pôsobí o poznanie európskejším dojmom, a je veľmi osobitý. Preto je aj náročnejší, lenže, čo je hlavné, vo výsledku sa táto voľba ukazuje ako nešťastná a pochováva výkony hercov, a diváka k smrti nudí. Jednoducho sa rozhodol spraviť mnohými očakávaný film tak nezáživne a zvláštne, že ho nemôžem nijako vyzdvihnúť bez toho, aby som nešiel proti svojmu svedomiu - a pritom nie som úplne objektívny. Ak sa totiž vyzbrojíte riadnou dávkou trpezlivosti, máte radi historické filmy a podobné témy, ako má Michael Kohlhaas, plus máte radi Madsa Mikkelsena aspoň tak ako ja, je predsa len možné, že sa vám film bude páčiť. Musím uznať, že niektoré scény boli skvelé, no pre mňa ako celok nefungoval, a sklamal na celej čiare. Hádam si nabudúce vyberie Mikkelsen film lepšie, rád ho uvidím aj opäť v stredoveku, ale takto nie.
4/10

Žiadne komentáre: