Snowpiercer (Seolgug Yeolcha)
Produkcia: Južná Kórea, USA, Francúzsko, Česko, 2013
Réžia: Joon-ho Bong
Scenár: Joon-ho Bong, Kelly Masterson
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Kang-ho Song, Chris Evans, Jamie Bell, Tilda Swinton, Octavia Spencer, John Hurt, Ewen Bremner, Alison Pill, Ed Harris, Ah-sung Go, Kenny Doughty, Luke Pasqualino, Vlad Ivanov
Dĺžka: 126 minút
Prístupnosť: od 15 rokov
Ľudstvo sa vždy rado zahrávalo s prírodou, ale raz musel prísť čas, keď mu Zem vráti úder. Ten na stal vo chvíli, keď začali v snahe potlačiť globálne otepľovanie vlády krajín po celom svete rozprašovať chemikáliu s označením "CW-7". Miesto žiadaného účinku však spôsobila menšiu dobu ľadovú... O 17 rokov neskôr brázdia zbytky ľudstva zamrznutú krajinu v ohromnom, technologicky neprekonateľnom supervlaku, ktorý sa nikdy nezastaví. Jeho pasažieri sú však rozdelený do vozňov podľa sociálnych tried, a zatiaľ čo tí najbohatší žijú v luxuse a prepychu, tí najchudobnejší sú nútení prežívať pod útlakom v špine a biede na úplnom konci. Revolúcia je na dosah...
Joon-ho Bong platí za jedného z najzaujímavejších ázijských režisérov súčasnosti. Do všeobecného povedomia sa dostal začiatkom milénia, a medzi jeho najznámejšie filmy patrí mysteriózny kriminálny film Spomienky na vraždu alebo netradičný žánrový mix s hororovým rámcom Mutant. Adaptácia francúzskej grafickej novely (intelektuálny termín pre komiks) Le Transperceneige mu v tomto sadla ako ušitá na mieru.
Základná premisa nás privádza do dystopickej budúcnosti. Píše sa rok 2031, 17 rokov od katastrofy, ktorá poslala ľudstvo do kolien. Nespravodlivý systém a vláda železnej päste všemocného Wilforda, uctievaného i nenávideného stvoriteľa vlaku, tyrana i chlebodarcu doháňajú ľudí k zúfalstvu, a je len otázkou času, kedy vypukne vzbura - a nebola by prvá. Miesi sa tu hneď niekoľko motívov - mocenské zriadenie, v ktorom vládne moderná aristokracia, silný kritický ekologický podtón či myšlienka demokratickej revolty. Scenár, pod ktorým sa podpísala aj Kelly Masterson, zodpovedná za Lumetov Než sa diabol dozvie, že si mŕtvy, ponúka viacero zaujímavých momentov a prekvapivých zvratov, na ktoré bude s najväčšou pravdepodobnosťou divák neznalý predlohy nepripravený. V neskorších etapách dochádza aj na ideu vnútenej harmónie, udržiavanej za cenu násilia (nebudem viac prezrádzať), ktorá je predstavená a ilustrovaná vcelku pôsobivo.
Základný dramatický príbeh je obohatený aj o početné masové akčné a bojové scény, ktoré i keď nie sú po stránke choreografie nijak inovatívne, nepostrádajú dynamiku a ich koncept pripomína skutočne viac pomerne kvalitné ázijské akčné filmy, čo je rozhodne nie je na škodu. A keďže mal byť pôvodne film určený výhradne ázijskej distribúcii, dáva tento príklon zmysel. Bong si neodpustil ani tradičný kórejský humor, ktorý sa tak často uplatňuje aj vo vážnych filmoch, ale občas pôsobí skôr zvláštne, takže bude našinec určite vďačný, že je týchto pokusov pomenej. S otázkou humoru sa spája aj pár divných scén (a miestami šialená výprava a podivná vizuálna stránka), ktoré majú často metaforický presah, ale samostatne môžu pôsobiť ako z iného filmu. Našťastie všetko má mieru, a tak nekazia zážitok, či dokonca občas výrazne pomôžu.
Do hlavných rolí zmobilizoval štáb známe tváre a herecké osobnosti zo všetkých kútov sveta a zároveň zástupcov niekoľkých generácií. Za Veľkú Britániu sú tu napríklad z mladších čím ďalej populárnejší Jamie Bell, alebo o niečo starší Ewen Bremner. Renomovanú "starú školu" zastupujú naopak držiteľka Oscara Tilda Swinton, a na Oscara dva krát nominovaný John Hurt. Za USA tu nájdeme Chrisa "Kapitána Ameriku" Evansa, stále obsadzovanejšiu Alison Pill, držiteľku Oscara Octaviu Spencer a niekoľkonásobne nominovaného, dobre známeho Eda Harrisa (na Houston tentoraz nedôjde). No a nesmie tu chýbať ani Bongov obľúbený herec, kórejská hviezda Kang-ho Sung, ktorý má svojich fanúšikov aj u nás.
Nepríliš chválenou stránkou filmu sú efekty a celkovo vizuálne prevedenie. To má síce svoje muchy, ale dostatočne slúži účelu. Kto sa chce kochať ohromujúcou post-apokalyptickou panorámou, musí si na ňu zájsť niekam inam ako do drsného príbehu odohrávajúceho sa po celý čas v jedinom vlaku. Prostredie samo o sebe, aj výtvarná stránka sú podľa môjho názoru prevedené na vysokej úrovni, a i keď nedosahujú kvalít amerických stámiliónových blockbusterov, majú svoje silné a osobité čaro, a do vytvoreného sveta perfektne zapadajú. Navyše české publikum istotne poteší fakt, že sa film z veľkej časti natáčal v interiéroch štúdia Barrandov, a pod výtvarnú stránku sa podpísal Ondřej Nekvasil. Zaujímavosťou je taktiež, že sa vo filme mihne aj slovenský herec a člen libereckého divadla F.X. Šaldy Tomáš Dianiška a zaznie jedna česká veta.
Na film sme kvôli odkladom museli čakať dlhšie, než sa pôvodne predpokladalo (do distribúcie mal byť uvedený už koncom roka 2013, stalo sa tak až nedávno), ale napriek všetkým indikátorom pochybnej kvality nakoniec zabodoval, a postupne si získava fanúšikov - zaslúžene. Nie je dokonalý, no i tak sa jedná o jeden z najzaujímavejších projektov posledných rokov, čomu nahráva aj veľká medzinárodná koprodukcia, množstvo veľkých mien a Joon.ho Bongova rafinovaná réžia, ktorá nedovoľuje film jednoznačne zaškatuľkovať. Výsledný produkt je nielen v dnešných časoch, keď sa každý snaží o prelomovú sci-fi, a kinám vládne Hollywood, ojedinelým produktom spájajúcim kvalitnú zábavu s hlbším presahom, a nepotrebuje na to technológiu za stovky miliónov, prehnané gýčové efekty a rating PG-13 pre čo najširšiu masovú prístupnosť. Miesto toho sa na nič nehrá a je krásnym príkladom filmu, ktorý má zmysel vidieť.
8/10
2 komentáre:
Tomáš Dianiška je slovenský herec pôsobiaci v Českej republike, nie český herec.
Vďaka, opravené :-)
Zverejnenie komentára