Produkcia:
USA, 2013
Réžia: J.C.
Chandor
Scenár: J.C.
Chandor
Hudba: Alex
Ebert
Kamera: Frank
G. DeMarco, Peter Zuccarini
Hrajú:
Robert Redford
Dĺžka: 106
minút
Prístupnosť:
od 12 rokov
Režisér a scenárista Jeffrey C. Chandor si urobil
dobré meno už v roku 2011 svojou prvotinou Margin Call, za ktorú bol nominovaný
na Oscara za najlepší scenár. Kritici boli napínavou finančníckou drámou z
prostredia Wall Street, v ktorej vystupovali mená ako Kevin Spacey, Paul
Bettany, Demi Moore či Jeremy Irons, nadšený, no komplikovaná zápletka, ktorá
pri zachovaní autentickosti nemohla byť podaná laickejšie spôsobila, že sa
mnohí diváci v deji strácali a márne hľadali záchytný bod. Film si však napriek
tomu viedol viac než dobre, a Chandor získal povesť skvelého scenáristu a zručného
režiséra, ktorý pracovať s postavami a výrazovými prostriedkami na výbornú.
So svojím novým filmom si na seba opäť uplietol
bič. Na pôde námorných dobrodružných snímok platia dve zásady - nenáročné
publikum ich nemá v prílišnej obľube, a nie je v nich príliš priestoru na
manévrovanie a hranie sa so štylistickými a rozprávačskými figúrami, takže je
nutné kritikov ohromiť niečím iným - a vďaka tomu sa z väčšiny týchto filmov
rýchlo stanú prepadáky nevalnej úrovne. O to vzácnejšie sú prípady ako práve Všetko
je stratené, kde všetky zložky pracujú na 100% pre vytvorenie atmosférického
zážitku, na ktorý len tak nezabudnete.
Práve preto si do hlavnej, a v podstate jedinej
role v celom filme Chandor vybral žijúcu legendu Roberta Redforda, ktorý celý
film bez mihnutia oka utiahne úplne sám. Jeho stvárnenie osamelého morského
vlka, vydaného napospas prírode v podobe smrtiaceho oceánu je presvedčivé, a
hlavne uveriteľné. Paradoxne to, v čom Redford exceluje je dojem neutíchajúcej
nádeje, ktorá jediná jeho postavu neustále poháňa vpred. A to všetko aj napriek
tomu, že za celý čas, ktorý divák strávi v jeho spoločnosti, nepovie takmer
jediné slovo, a predsa bude vedieť, na čo práve myslí.
Zaujímavým aspektom filmu je spomínaná absencia
slov, resp. akýchkoľvek dialógov po celú dĺžku filmu. Chandor tým len dokazuje,
že súčasná kinematografia nepotrebuje na podanie výpovede prázdne frázy - tak,
ako to kedysi nepotreboval ani nemý film. Štruktúru príbeh preto nenarúša žiaden
siahodlhý úvod do deja, ako sme zvyknutý z hollywoodskych filmov, a divák sa
môže sústrediť len na aktuálne dianie a hlavnú postavu. Všetko dôležité dokáže
vycítiť z námorníkovho chovania a konania, a nejaké ďalšie slová teda strácajú
význam.
Ďalším prvkom, prispievajúcim k dokumentárnemu
pojatiu snímky je bezkonkurenčná kamera. Počiatočná zrážka s kontajnerom,
odrazy vo vode, búrka, návšteva žralokov alebo obchádzajúca nákladná loď sú
zachytené až prekvapivo detailne, a pôsobia až nepríjemne skutočne. Všetko je
stratené ponúka skutočne silný audiovizuálny zážitok, čo dokazuje aj využitie
hudby - objavuje sa minimálne, no vždy presne včas, aby podkreslila bezútešnosť
situácie a motív miniatúrnosti človeka voči zvyšku sveta a civilizácie (čím mi
Chandor pripomenul slávny dokument Godfreyho Reggia Koyaanisqatsi).
Hádam jedinou chybičkou na filme je samotný záver,
resp. posledných 10 sekúnd filmu, ktoré však našťastie nedokážu pokaziť celkový
dojem z vynikajúceho filmu.
Robert
Redford vs. oceán 1:0. Všetko je stratené na body poráža aj Kapitána Phillipsa
a stáva sa najlepším námorným filmom roka.
10/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára